STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA

Sektor strojarstva, brodogradnje i metalurgije ima zadaću odgovoriti na izazove ubrzanog pojavljivanja novih tehnologija, potražnje za novim kompetencijama, u razvijanju ljudskih potencijala sve s ciljem postizanja gospodarskog rasta , zapošljavanja i ostvarivanja socijalnih ciljeva. Stoga težnja ovog sektora je prenijeti učenicima osnovna znanja i vještine koje će im uz radno iskustvo na praktičnoj nastavi, a kasnije na radnom mjestu omogućiti zapošljavanje u struci i generirati nove proizvode, tehnologije i ideje. U Srednjoj školi Donji Miholjac obrazujemo učenike za ova zanimanja: automehaničar, CNC operater, strojobravar, tokar, strojarsko računalni tehničari i mehaničar poljoprivredne mehanizacije.

Strojarsko računalni tehničar. Obrazovanje traje četiri godine. Strojarski računalni tehničar bavi se poslovima vezanim uz konstruiranje, gradnju, upotrebu i održavanje alata, strojeva i postrojenja. Planira materijale, odabire alate i strojeve, režime rada, utvrđuje načine obrade, redoslijed postupaka, normative materijala i vremena izradbe i metodama kontrole. Propisuje kvalitetu i preciznost, provjerava kvalitetu i funkcije. Osposobljen je za upravljanje numerički upravljanim alatnim strojevima. Radi u fazama stvaranja proizvoda pomoću moderne CAD/CAM tehnologije (konstruiranje proizvoda pomoću računala, priprema proizvodnje, proizvodnja i kontrola). Konstruira dijelove i sklopove proizvoda, alate i naprave potrebne za proizvodnju, izrađuje tehnološke i operativne postupke pripreme proizvodnje, izrađuje programe za CNC strojeve, upravlja i nadzire rad automatiziranih i robotiziranih sustava, vrši kontrolu ulaznih sirovina i poluproizvoda, kontrolu u svim fazama proizvodnje i završnu kontrolu. Završetak srednjoškolskog programa obrazovanja učenici završavaju izradom i obranom završnog rada i tako stječu kvalifikaciju za tržište rada.

Treba li učenicima radna odora ?

Radna odora nije potrebna.

Koje su najvažnije psihofizičke sposobnosti za uspješno obavljanje poslova ?

Smisao za rješavanje tehničkih i mehaničkih problema, smisao za crtanje, vještine tehničkog crtanja, smisao za matematiku, sposobnost prostornog predočavanja, opća domišljatost i dobar vid. Poželjno je da bude precizan, savjestan i odgovoran u radu te poslovna komunikativnost.

Koji su uvjeti rada i mogućnost zapošljavanja ?

Strojarski tehničar uglavnom radi u zatvorenim i uređenim radnim prostorima, normalne temperature, uz prisutnost drugih  ljudi, često u smjenama. Pri radu sjedi ili stoji. Ako radi u pogonu, postoji opasnost od ozljeđivanja. Ponekad je izložen utjecaju buke, prašine te isparavanju pare i plinova. Strojarsko računalni tehničari zapošljavaju se u svim industrijskim djelatnostima, u trgovini te u privatnom poduzetništvu.

Automehaničar održava i popravlja motorna vozila u servisima i remontnim radionicama, servisima proizvođača automobila i obrtničkim radionicama. Obrazovanje traje tri godine i sastoji se od dvije komponente: teorijske nastave i praktičnog dijela. Automehaničar dijagnosticira kvar na motornom vozilu, pregledava i rastavlja sklopove, čisti, podmazuje i provjerava funkcionalnost istih te vrši popravak i zamjenu ako je potrebno. Automehaničar mora poznavati tehničku dokumentaciju, osnove tehničkog crtanja, tehnologije rastavljanja i montaže, princip rada motora s unutrašnjim sagorijevanjem. Mora steći znanja iz mjerenja fizikalnih veličina i regulacije automobilskih sustava. Automehaničar mora imati smisao za rješavanje tehničkih i mehaničkih problema, mora imati spretne ruke za montažu i demontažu ponekad i  teže dostupnih dijelova vozila, mora imati normalan vid i razlikovati boje i mirise. Završetak srednjoškolskog programa obrazovanja učenici završavaju izradom i obranom završnog rada i tako stječu kvalifikaciju za tržište rada.

Koji su zdravstveni zahtjevi za obavljanje zanimanja ?

Uredan vid, raspoznavanje boja, uredna funkcija mišićno-koštanog, dišnog i srčano-žilnog sustava, uredno kognitivno, emocionalno i psihomotoričko funkcioniranje, stabilno stanje svijesti, uredna ravnoteža, uredna funkcija kože na šakama i podlakticama.

Kako se obavlja praktična nastava ?

Učenici prvih razreda prije polaska na praktičnu nastavu u školi polažu ispit iz Zaštite na radu. Nakon toga mogu krenuti na praktičnu nastavu u školi. Učenici viših razreda trebaju pronaći mjesto gdje žele obavljati praktičnu nastavu, a roditelji trebaju potpisati Ugovor o obavljanju praktične nastave s  objektom ( servis vozila, radionica itd.) te ga dostaviti i u školu na ovjeru. Učenici vode dnevnik praktične nastave, a nastavnici prakse ih povremeno obilaze na praksi. Ocjena iz praktične nastave ulazi u opći uspjeh. Tijekom praznika učenici moraju odraditi 182 sata ljetne prakse.

Treba li učenicima radna odora ?

Prilikom upisa u prvi razred učenici dobivaju popis opreme, ali ju ne moraju sami nabavljati već se preko škole organizira izmjera učenika i nabava opreme po mjeri učenika. Troškove nabave odore pokrivaju roditelji.

CNC operater. Obrazovanje traje tri godine, a sastoji se od dvije komponente; teorijske nastave i praktičnog dijela. Cilj ovog programa je razviti kod učenika interes za tehnologiju i osposobiti učenike za samostalnu izradu tehničko-tehnološke dokumentacije, čitanje nacrta, izradu CNC koda i upravljanje CNC strojevima. Radi na upravljačkim računalima za CNC strojem, podešava ih, održava i popravlja. Po potrebi izvodi jednostavnija tehnička mjerenja. Skicira i samostalno se koristi računalom i korisničkim programima za izradu crteža. Praktični dio odvija se na dva načina: jedan je dio učenici odrađuju pod vodstvom svojih profesora u školi, a drugi dio se organizira i provodi u suradnji s lokalnim tvrtkama CNC operateri zapošljavaju se u radionicama strojne obrade, pogonima za održavanje i proizvodnju strojnih dijelova i uređaja, industrijskim i obrtničkim radionicama i tvrtkama. Završetak srednjoškolskog programa obrazovanja učenici završavaju izradom i obranom završnog rada i tako stječu kvalifikaciju za tržište rada.

Koje su najvažnije psihofizičke sposobnosti za uspješno obavljanje poslova

Sposobnost prostornog predočavanja, smisao za crtanje, smisao za rješavanje mehaničkih problema i dobar vid. Poželjna je preciznost i odgovornost u radu.

Kako se obavlja praktična nastava?

Učenici prvih razreda prije polaska na praktičnu nastavu u školi polažu ispit iz Zaštite na radu. Nakon toga mogu krenuti na praktičnu nastavu u školi. Učenici viših razreda trebaju pronaći mjesto gdje žele obavljati praktičnu nastavu, a roditelji trebaju potpisati Ugovor o obavljanju praktične nastave s  objektom(tvrtkom, poduzećem) te ga dostaviti i u školu na ovjeru. Učenici vode dnevnik praktične nastave, a nastavnici prakse ih povremeno obilaze na praksi. Ocjena iz praktične nastave ulazi u opći uspjeh.

Treba li učenicima radna odora ?

Prilikom upisa u prvi razred učenici dobivaju popis opreme, ali ju ne moraju sami nabavljati već se preko škole organizira izmjera učenika i nabava opreme po mjeri učenika. Troškove nabave odore pokrivaju roditelji.

Strojobravar izrađuje jednostavnije dijelove strojeva, sastavlja nove te održava postojeće strojeve i uređaje. Jednostavne elemente stroja izrađuje ručno ili strojno na temelju radioničkih crteža ili skica. Manje sklopove spaja u veće koje potom povezuje u stroj ili uređaj. Ustanovljava manje kvarove te obavlja popravke. Sastavlja elemente za prijenos snage i okretaja, hidraulične uređaje, crpke, ugrađuje osovine, zupčanike, brtve itd. Strojobravar mora poznavati svojstva i načine obrade različitih metala kao i polimerne materijale, njihova svojstva i primjenu. Također održava strojeve prema planu održavanja. Strojobravar mora znati čitati nacrte i razumjeti tehničku dokumentaciju, mora znati sam izraditi skicu ukoliko ne dobije nacrt. Strojobravar mora imati dobru ručnu spretnost, sposobnost prostornog predočavanja, smisao za tehniku i rješavanje tehničkih problema, a poželjna je i kreativnost. Pritom mora biti precizan i točan, mora poznavati proces zaštite metala. Obrazovanje traje 3 godine, a sastoji se od dvije komponente: teorijske nastave i praktičnog dijela. Nakon uspješno završenog 3. razreda  školovanja i naukovanja učenici polažu pomoćnički i završni ispit, a nakon tri godine rada u struci i položenog majstorskog ispita mogu otvoriti vlastiti obrt.

Kako se obavlja praktična nastava ?

Učenici prvih razreda prije polaska na praktičnu nastavu u školi polažu ispit iz Zaštite na radu. Nakon toga mogu krenuti na praktičnu nastavu u školi. Učenici viših razreda ako nemaju praksu u školi trebaju pronaći mjesto gdje žele obavljati praktičnu nastavu, a roditelji trebaju potpisati Ugovor o obavljanju praktične nastave s  objektom ( obrt, tvrtka itd.) te ga dostaviti i u školu na ovjeru. Učenici vode dnevnik praktične nastave, a nastavnici prakse ih povremeno obilaze na praksi. Ocjena iz praktične nastave ulazi u opći uspjeh. Tijekom praznika učenici moraju odraditi 182 sata ljetne prakse.

Treba li učenicima radna odora ?

Prilikom upisa u prvi razred učenici dobivaju popis opreme, ali ju ne moraju sami nabavljati već se preko škole organizira izmjera učenika i nabava opreme po mjeri učenika. Troškove nabave odore pokrivaju roditelji.

Koje kompetencije ima dobar strojobravar ?

Učinkovito komunicira (pismeno i usmeno), sposoban za rad u timskom okruženju, sposobnost prilagođavanja i učinkovitog rada u okruženju koje se stalno mijenja, izvrsne vještine rješavanja problema, upornost, odgovornost, učinkovito i racionalno upravljanje resursima, spremnost na cjeloživotno učenje, orijentiranost na klijenta i rezultate rada te svjesnost o važnosti očuvanja okoliša.

Tokar je majstor koji pomoću tokarskih strojeva izrađuje elemente za strojeve i alate, kao što su osovine, vretena, matice, klipovi, ventili, vijci itd. Obrazovanje traje tri godine. Tokari se u radu služe različitim materijalima ( željezo, legure željeza, obojeni metali, plastične mase, itd.), a pri radu koriste alate za rezanje te održavaju i rukuju tokarskim strojevima za obradu vrlo složenih izradaka. Prije same izrade izratka potrebno je obaviti precizna mjerenja i crtanja na materijalu koji se obrađuje te utvrditi najpovoljniji tehnološki postupak izrade nekog predmeta. Tokari moraju poznavati tokarske strojeve i podesiti ih za obradu nekog materijala. Moraju znati montirati ih, demontirati i ispitati hidrauličko i pneumatsko upravljanje na tim strojevima. Potrebno je svladati mjerenje mjernim alatima, kao i čitanje i upotrebu tehničkih crteža i druge tehničko tehnološke dokumentacije. Završetak srednjoškolskog programa obrazovanja učenici završavaju izradom i obranom završnog rada i tako stječu kvalifikaciju za tržište rada.

Kako se obavlja praktična nastava ?

Učenici prvih razreda prije polaska na praktičnu nastavu u školi polažu ispit iz Zaštite na radu. Nakon toga mogu krenuti na praktičnu nastavu u školi. Učenici viših razreda ako nemaju praksu u školi trebaju pronaći mjesto gdje žele obavljati praktičnu nastavu, a roditelji trebaju potpisati Ugovor o obavljanju praktične nastave s  objektom (obrt, tvrtka, radionica …) te ga dostaviti i u školu na ovjeru. Učenici vode dnevnik praktične nastave, a nastavnici prakse ih povremeno obilaze na praksi. Ocjena iz praktične nastave ulazi u opći uspjeh. Tijekom praznika učenici moraju odraditi 182 sata ljetne prakse.

Treba li učenicima radna odora ?

Prilikom upisa u prvi razred učenici dobivaju popis opreme, ali ju ne moraju sami nabavljati već se preko škole organizira izmjera učenika i nabava opreme po mjeri učenika. Troškove nabave odore pokrivaju roditelji.

Mehaničar poljoprivredne mehanizacije popravlja, servisira i kontrolira rad strojeva, aparata i ostalih uređaja koji se koriste u poljoprivredi, šumarstvu, vrtlarstvu i graditeljstvu. Također održava sklopove i sustave navedenih strojeva te motore s unutarnjim izgaranjem i sustava prijenosa snage. Obrazovanje traje tri godine. Stručna znanja za uspješno obavljanje poslova mehaničara poljoprivrednih strojeva stječu se za vrijeme školovanja, a uključuju znanja čitanja nacrta, shema i simboličkih crteža. Nadalje, moraju poznavati postupke ručne, strojne i toplinske obrade te postupke spajanja i obradu plastičnom deformacijom te znati odabrati, zamijeniti i pravilno ugraditi i osigurati elemente strojeva i uređaja. Za obavljanje ovog posla važna je spretnost prstiju i ruku, normalan vid i dobra tjelesna kondicija. Završetak srednjoškolskog programa obrazovanja učenici završavaju izradom i obranom završnog rada i tako stječu kvalifikaciju za tržište rada. Mehaničari poljoprivrednih strojeva zapošljavaju se u industriji, na poljoprivrednim dobrima ili u trgovinama poljoprivrednih strojeva i opreme. Ako polože majstorski ispit pred Hrvatskom obrtničkom komorom, mogu otvoriti vlastiti obrt.

Kako se obavlja praktična nastava ?

Učenici prvih razreda prije polaska na praktičnu nastavu u školi polažu ispit iz Zaštite na radu. Nakon toga mogu krenuti na praktičnu nastavu u školi. Učenici viših razreda ako nemaju praksu u školi trebaju pronaći mjesto gdje žele obavljati praktičnu nastavu, a roditelji trebaju potpisati Ugovor o obavljanju praktične nastave s objektom (radionica, poduzeće itd.) te ga dostaviti i u školu na ovjeru. Učenici vode dnevnik praktične nastave, a nastavnici prakse ih povremeno obilaze na praksi. Ocjena iz praktične nastave ulazi u opći uspjeh. Tijekom praznika učenici moraju odraditi 182 sata ljetne prakse.

Treba li učenicima radna odora ?

Prilikom upisa u prvi razred učenici dobivaju popis opreme, ali ju ne moraju sami nabavljati već se preko škole organizira izmjera učenika i nabava opreme po mjeri učenika. Troškove nabave odore pokrivaju roditelji.

Fotografije s prakse učenika u školskim praktikumima.

Skip to content